segellAO Top20 negatiu 200x52

logotip Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses
logo
  • La Vila
    • Situación y presentación
    • Un pueblo para vivir
    • Historia de la villa
    • Como llegar
    • Noticias
    • Agenda
    • Planos y aparcamiento
    • Datos del tiempo
    • Revista SJA
    • Entidades
      • Registro municipal de entidades
    • Hermanamientos
    • Elecciones municipales 2023
      • Informació membres de les meses
      • Consulta a quina taula et toca anar a votar
      • Consulta la participació i els resultats
  • Ayuntamiento
    • Saludo
    • Consistorio
      • Plenari municipal
      • Junta govern local
      • Comissió especial de comptes
      • Comissió informativa prèvia al ple
      • Consistori Juvenil
    • Comunicación y prensa
      • Notas de prensa
      • Fotografies
      • Contacte
      • Logotips corporatius
    • Participación ciudadana
      • Processos normatius en curs
      • Decàleg de bones pràctiques
      • Queixa't, suggereix o informa
      • Ordenança de participació ciutadana
      • Entitats associatives
      • Agenda municipal i ciutadana
      • Registre Grups d'Interès
      • Seguiment del pressupost
      • Redes sociales
      • Butlletins informatius
      • Pla Comarcal de Dones
      • Pla Local de Joventut
    • Igualdad y Género
    • Redes sociales
    • Usuarios registrados
    • Buzón ético
    • Información estadística
    • Gobierno abierto y transparencia
  • Sede electrónica
    • La sede electrónica
    • Tramitación electrónica y catálogo de trámites
    • Normativa municipal
    • Ordenanzas fiscales
    • Tablón de anuncios
    • Factura electrónica
    • Planeamiento urbanístico
    • Perfil del contratante
    • Calendario de días inhábiles
    • Calendario del contribuyente
    • Inventario Municipal de caminos públicos
    • Carpeta ciutadana
    • La meva carpeta
    • Notificacions electròniques
    • Validador de documents
    • Els meus tràmits i gestions
  • Servicios
    • Centro Cívico
    • Directorio de servicios municipales
    • Instalaciones deportivas
    • Medio ambiente
      • Pagament per generació de residus
      • La deixalleria
      • Gestió de residus
      • Porta a porta
      • Gossos i animals de compania
      • Contaminació acústica i lumínica
      • Analítiques d'aigua
      • Manual de Bones Pràctiques Ambientals
      • Projecte Executiu PINU
      • Pla de sequera 2025
    • Urbanismo
      • Planeamiento
      • Proyectos y obras públicas
      • Projectes d'exposició pública
    • Archivo histórico municipal
    • Llar d'infants el Molí Petit
    • Casal Jaume Nunó
      • El Palmàs
      • Exposició Mestre Jaume Nunó
      • Casal de Jubilats i Pensionistes
      • Fiesta del Grito
        • El Grito
        • Reserva parades Grito 2024
    • La voz de Sant Joan
    • Fundación Emma
    • Biblioteca Josep Picola
    • Oficina virtual de recaudación
  • Turismo y Cultura
    • Oficina de Turismo
    • Palau de l'Abadia
    • Visitas guiadas
    • Rutas
    • Dónde dormir
    • Dónde comer
    • Fiesta del Grito
    • Clownia Festival
    • Festival del Comte Arnau
    • PECT. Girona, patrimonio activo
    • Certamen Joan Maragall
  • Comercio e Industria
    • Villa Icaria. Villa de emprendedores
    • Directori d'empreses
  • Publicaciones
    • Libros
    • Monográficos Fiesta Mayor
    • Revistas SJA
    • Boletines informativos impresos
  • PROJECTES
    • APEU CAL GAT
    • Poctefa 2021-2027
    • APEU CAL GAT
  1. Palau de l'Abadia
  2. Espai Art l'Abadia

Rosa Serra - Classicisme i Contemporaneïtat

Cartell-Rosa-Serra

CLASSICISME I CONTEMPORANEÏTAT

Gaudi estètic. Aquestes escarides paraules defineixen d'allò més les sensacions que provoquen a qui s'acosta a contemplar l'obra escultòrica de Rosa Serra i Puigvert, vigatana per bressol, olotina per cor.

Gratificació visual i sensorial alhora que l'espectador assaboreix degut a la bellesa, i també la sensualitat, d'unes formes que troben en el cos humà -i en el femení ben especialment- el marc idoni on mostrar-se en plenitud. No és d'estranyar que aquestes recreacions, doncs, convidin a la manyaga, a la carícia, tal i com ella mateixa expressa:

«Les dones tenen més formes rodones i a mi m'agraden les formes rodones. I com que tinc la idea que les escultures es puguin tocar...»

I de la mà d'aquests mots descobrim què és allò que s'amaga sota la netedat i simplicitat volguda de les seves escultures, que no és altra cosa que el mestratge tècnic.

Lluny queden els dies en què, al taller de l'escultor Lluís Curós, Rosa Serra s'iniciava en el dur aprenentatge de saber extreure d'un bloc petri o d'un tou de fang, una forma, una figura... I qui havia de dir-li, a en Curós, que la seva deixebla seria, anys a venir, la veu més original i rompedora del llenguatge escultòric olotí i que, a més a més, li conferiria un ressò d'abast global on hi batega, però, l'hàlit del terrer.

Amb la distància del temps, com d'encertat se'ns revela l'elogi que li dedicà al seu dia l'esmolada ploma de Josep Pla:

«Aquesta senyora serà una de les més grans artistes del país!»

Els cisells, en les seves mans, depassen en molt la categoria d'eines per assolir la de gresol, on l'herència de la tradició escultòrica catalana -Clarà, Maillol- es fon amb l'harmonia i proporció dels mestres grecs -Policlet, Praxíteles- i amb el joc contundent de volum-buit propi de la modernitat d'Henry Moore, de qui es confessa deutora i admiradora.

I tot plegat, sense perdre la veu interior del seu tarannà creatiu, ans al contrari: del seu quefer en brolla una gènesi creativa que alena serenitat, tranquil·litat, equilibri. Rotunditat de volum, cert, però també l'elegant sinuositat de les corbes que condueixen a unes creacions nues de tot allò sobrer que en pugui destorbar la placidesa.

Darrerament, a la fredor del marbre o d'altres pedres hi ha sumat la novetat cromàtica i els materials sintètics, com ara les resines, el polièster, àdhuc l'alumini, als quals embelleix amb la vivor i la calidesa dels colors.

Vells i nous materials, polifonia de formes curulles de força, però també delicadament femenines... Un cant de música callada, d'acords silents: heus aquí l'obra de Rosa Serra.

Eusebi Puigdemunt i Puig
Sant Joan de les Abadesses, març 2018

Fotografies de la inauguració:

Rosa-Serra-01

Rosa-Serra-02

Rosa-Serra-03

Rosa-Serra-04

Agustí Centelles - Retrats de Guerra

160116 centelles

D'ençà dels seus inicis, la Fundació Vila Casas ha centrat la seva mirada en el llenguatge contemporani de tots aquells autors que, coneixedors del seu present, projectaren la seva relació amb aquest mitjançant una determinada disciplina plàstica i estètica.

En l'actualitat, aquest desig de contribució en la configuració i definició de la història recent de l'art contemporani català ha donat lloc a tres àmplies col·leccions –de pintura, escultura i fotografia- que formen un patrimoni artístic de rellevància.

És en aquest context de promoció i coneixement de l'art contemporani català que se situa la present exposició, una mostra que parteix de l'adquisició, l'any 2010, d'unes imatges d'Agustí Centelles, les darreres còpies d'autor que quedaven al mercat, i que romangueren, així, a casa nostra.

Positivades pel seu autor en la dècada dels 70 del segle passat, aquesta col·lecció de més de 100 imatges dels anys de la República i de la Guerra Civil reflecteixen el tarannà innovador d'aquest reporter de la imatge que fou capaç de prendre el pols als esdeveniments del seu moment amb intel·ligència visual i instint informatiu.

Agustí Centelles i Ossó
(el Grau de València, 1909 – Barcelona, 1985)

La càmera fotogràfica que el seu pare li regalà als 13 anys va ser determinant en el futur del qui avui és considerat el primer fotoperiodista català. El 1923 ja es va inscriure a l'acabada de fundar Agrupació Fotogràfica de Catalunya i va començar a col·laborar amb el diari El Día Gráfico, i fins que es va poder establir pel seu compte el 1934 va treballar amb Josep Badosa, Josep Maria Sagarra i Pau Lluís Torrents, reconeguts fotògrafs de premsa. La qualitat i l'oportunitat de les seves fotografies, en especial les que va fer durant els Fets d'Octubre, van fer que el seu treball fos reclamat no només per la premsa barcelonina sinó també per les agències estrangeres, de manera que les seves fotografies es van publicar en les revistes internacionals més prestigioses.

A partir del 19 de juliol de 1936 va seguir i fotografiar els esdeveniments derivats del cop d'estat i de l'inici de la guerra. Després de col·laborar activament amb el Comissariat de Propaganda de la Generalitat, ingressà en el DEDIDE (Departament Especial d'Informació de l'Estat) on s'ocupà del gabinet fotogràfic, cosa que més tard també faria al SIM (Servei d'Informació Militar), motiu pel qual la seva pròpia producció fotogràfica és gairebé inexistent en aquell període.

El gener de 1939 es va exiliar a França, on va marxar enduent–se una maleta en la qual portava gairebé 5.000 negatius que podien comprometre els defensors de la República, un material que conservà amagat fins després de la mort del dictador. Passà pels camps de concentració d'Argelès–sur–Mer i Bram, abans que el setembre d'aquell any aconseguís la llibertat i s'instal·lés a Carcassona, on treballà en un estudi fotogràfic i col·laborà amb la resistència francesa.

El 1944 tornà a Reus i el 1947 s'instal·là a Barcelona. A partir d'aleshores, i per haver estat "inhabilitado para el ejercicio de la profesión" pel govern franquista, es dedicà a la fotografia publicitària i industrial, cosa que va fer a través de diferents agències de publicitat i en un semianonimat, que perdurà fins al 1978 quan el gremi de fotògrafs i la premsa, i també la crítica i les institucions, van començar a reconèixer públicament la seva obra i la seva trajectòria.

Morí el 1985, havent rebut diversos guardons, entre els quals el Premi Nacional d'Arts Plàstiques del Ministeri de Cultura (1984).

Fundació Vila Casas

Fotografies de la inauguració:

centelles1

centelles2

centelles3

centelles4

  1. Pere Casanovas - Dependència Preexistent
  2. Josep Guinovart & Albert Ràfols Casamada - Col·lecció Bassat d'Art Contemporani
  3. Emili Armengol - Les Tres Dimensions de les Runes
  4. Josep Ricart i Rial - Tessera Hospitalis
  5. Mayte Vieta - Cuerpos de Luz. Fundació Vila Casas
  6. Waltraud Maczassek - Sonido del Origen
  7. Frederic Amat - Fil de la Nit
  8. Llorenç Melgosa - Detritus
  9. Eudald Alabau - L'Escultor de les Quatre Estacions
  10. Guerrero Medina - La Retirada–Exilis
  11. Enric Pladevall - Pladevall Escultura
  12. Josep Uclés - Equívocs Intel·ligents
  13. Pep Mata - Lugar-es / De-Tener-se
  14. Dolors Puigdemont, Interconnexions, 30 anys de papers
  15. Xavier Escribà - L'ànima als dits
  16. Isidre Manils - Ficcions, Fundació Vila Casas
  17. Josep Mª Camí - Refugi d'ànima
  18. Joan Pedragosa - Perfectio Formae
  19. Francesc Artigau - L'entorn pintat
  20. Gerard Sala - L'esperit intangible, pintura i poesia
  21. Chikako Taketani - Altres Silencis
  22. Alfonso Alzamora - Menina Rojo Rothko
  23. Pep Admetlla - Som Enlloc
  24. Surroca - Calidoscopi Exposició Homenatge
  25. Josep Vernis - Pintura Escultura Vogits
  26. Francesc Fajula - Una aproximació a la vida
  27. Assumpció Mateu - La mirada del paisatge interior
  28. Anna Pagespetit - Esteles
  29. Quilez Bach- Rostres i emoció - Expressions facials
  30. Glòria Muñoz - Camins Astrals
  31. David Casals - Memòria del Ter
  32. Josep Niebla - Àfrica amb la memòria i Obra dura
  33. Quim Domene - Fem llum al magatzem dels llibres i National Geographic
  34. Jordi Isern - DSPR
  35. Miralls amb memòria
  36. Gerard Sala - Arçamala intangible

Página 5 de 23

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Twitter Facebook Youtube

TURISME I CULTURA

  • Visita'ns
    • Oficina de turismo
    • Como llegar
    • Tiempo
    • El Ripollès
  • Descobreix Sant Joan
    • Historia de la villa
    • Patrimoni d'interès
    • Cultura i tradició
    • Activitats, fires i festes
  • Qué hacer
    • Agenda
    • Visitas guiadas
    • Rutas
      • Senderistes
      • Ciclistes
      • Literàries
  • Dónde comer
  • Dónde dormir
    • Autocaravanes
    • Bed & Breakfast
    • Càmpings
    • Habitatges d'ús turístic
    • Hotels
    • Turisme rural
  • Palau de l'Abadia
    • Un lloc emblemàtic
    • Romànic. Una volta pel Ripollès
    • Serveis al Palau de l'Abadia
    • Centre d'interpretació del Comte Arnau
    • Espai Art l'Abadia
      • Exposicions
  • La Comarca
  • PECT. Girona, patrimonio activo
  • Esdeveniments destacats
  • Festival del Comte Arnau
    • Festival del Comte Arnau 2025
    • Festival del Conde Arnau 2024
    • Festival del Comte Arnau 2023
    • Festival del Comte Arnau 2022
    • Festival del Comte Arnau 2020
  • Fiesta del Grito
  • Clownia Festival
El Palmàs. Centre Cívic de Sant Joan de les Abadesses

Centre Cívic de Sant Joan

El Palmàs
Exposició
Mestre Jaume Nunó

Exposició Mestre Jaume Nunó
Centre Cívic

El Palmàs

Centre Cívic

Centre Cívic
Espai Art l'Abadia

Pintura, escultura, fotografia

Espai Art l'Abadia
El claustre dels creadors

Espai Art l'Abadia
Palau de l'Abadia

Art, Romànic i Terra de Comtes

Palau de l'Abadia
Descobreix-lo

Palau de l'Abadia
  • Français
  • Català
  • Español
  • English
L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses és una entitat associada del projecte PECT Girona, patrimoni actiu

Títol de l'operació  Reactivació del patrimoni industrial a Sant Joan de les Abadesses (Museu de la Colònia Llaudet). Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

Aquest projecte ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses

WkOEnmSyH2YMBooy
__

© 2025 Sant Joan de les Abadesses
Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Plaça Major, 3 - Tel. 972 720 100 - Contacte
Avís legal - Política de privacitat - Política de galetes

Web creada per: Dinàmic Enginy, Global ICT Services i l'estudi de l'Arminda